Undersøgelser i klinikken

Herunder kan du læse om nogle af de forskellige undersøgelser der laves i klinikken:


A:

ABAS-3 er et spørgeskema til vurdering af barnets adaptive færdigheder (tilpasningsfærdigheder) i hverdagen, altså hvordan barnet på selvstændigvis håndterer hverdagens krav og forventninger. Barnets tilpasningsfærdigheder måles ud fra områderne konceptuelt (adfærd, som er nødvendig for at kommunikere med andre, anvende akademiske færdigheder samt styre og færdiggøre opgaver) socialt (adfærd, som er nødvendig, når man engagerer sig i samvær med andre, handler socialt ansvarligt og udnytter sin fritid) og praktisk (adfærd, som er nødvendig for at håndtere personlige og helbredsmæssige behov, drage omsorg for hjemmet og klasseværelset og fungere i et fællesskab). Dertil er der også en total score for barnets samlede tilpasningsfærdigheder.
Spørgeskemaet udfyldes af forældre og/eller lærere.

ADHD-RS er et bedømmelsesskema, der har til formål at afdække symptomer i forhold til opmærksomhedsforstyrrelse, hyperaktivitet, impulsivitet og adfærdsforstyrrelser hos børn og unge. Anvendelse af ADHD-RS skalaen foregår ved at skemaet udfyldes af forældre og/eller en lærer. Det er god praksis at anvende en standardiseret ratingscale som led i den diagnostiske udredning for ADHD af børn og unge i alderen 6-18 år.

ADOS er en standardiseret observation af barnets/den unges evne til kommunikation og social interaktion, som er relevant at undersøge ved mistanke om autisme eller en autismespektrumsforstyrrelse. Undersøgelsen består af en kombination af både samtale og forskellige aktiviteter. Dette vil blive optaget på et videokamera, så observationen kan vurderes efterfølgende og herefter slettes. Denne undersøgelse foregår uden forældredeltagelse.
Testens varighed: ca. 60-90 min.

ASRS v.1.1 er et bedømmelsesskema, der har til formål at afdække symptomer i forhold til opmærksomhedsforstyrrelse, hyperaktivitet og impulsivitet hos voksne. Anvendelse af ASRS v.1.1 skalaen foregår ved, at skemaet udfyldes af patienten selv. Det er god praksis at anvende en standardiseret ratingscale som screeningsinstrument i den diagnostiske udredning for ADHD.


B:

BRIEF-2 er et spørgeskema der anvendes til vurdering af evnen til eksekutive funktioner hos børn og unge i alderen 5-18 år. Eksekutive funktioner indebærer overordnet set evnen til at planlægge, fastholde og udføre en plan eller aktivitet, trods eventuelle ydre påvirkninger. Anvendelse af BRIEF for børn/unge i alderen 5-18 år foregår ved at skemaet udfyldes af forældre og/eller en lærer samt et selvrapporteringsskema for børn/unge i alderen 11-18 år


C:

CY-BOCS er et semistruktureret interview med henblik på vurdering af sværhedsgrad af obsessive og kompulsive symptomer hos børn og unge i alderen 6-17 år.


K:

K-SADS er et semistruktureret diagnostisk interview udarbejdet til vurdering af aktuelle eller tidligere episoder af psykopatologi hos børn og voksne, dvs. et interview der kommer omkring mange forskellige tilstande. Der er både screeningsinterview og supplement indenfor for bestemte diagnoser.


P:

PSE er et semistruktureret interview til evaluering af symptomer relateret til forskellige mentale tilstande fx depression, angst psykose mv.


R:

R-CADS er et spørgeskema der anvendes til at bedømme angst og depression hos børn og unge.


S:

SCID-5 er et semi-struktureret diagnostisk interview til udredning af personlighedsforstyrrelser, som sikrer en systematisk diagnostisk vurdering af de 10 personlighedsforstyrrelser defineret i det amerikanske diagnosesystem DSM-5. SCID-5-PD kan anvendes som supplement til et almindeligt klinisk interview til at be- eller afkræfte diagnoser.

SRS-2 er et spørgeskema, der har til formål at understøtte diagnosticering og behandling af autismespektrum lidelse og andre sociale kommunikationsvanskeligheder. Anvendelse af SRS for børn/unge foregår ved at skemaet udfyldes af forældre og/eller en lærer.

Somatisk undersøgelse er en let undersøgelse som har til formål at afdække eventuelle fysiske sygdomme, som kan have indflydelse på den aktuelle psykiatriske udredning/behandling. Der vil overordnet blive taget værdier i form af blodtryk, puls, vægt, højde samt lyttet på hjerte og lunger. Herudover foretages en grov neurologisk undersøgelse samt ernæringsscreening. Der vil ikke være tale om en undersøgelse hvor der tages blodprøver eller andre invasive indgreb.
Undersøgelsens varighed: ca. 45 min.


T:

TOVA er en computerbaseret visuel opmærksomhedstest, der forløber over 21.6 minutter, med henblik på at undersøgelse af evnen for vedvarende opmærksomhed. Første halvdel af testen præges af et stimulusmønster svarende til en oplevelse af 'understimulering' (low arousal), mens sidste halvdel er karakteriseret af højere aktivitet i stimulus-mønsteret svarende til 'overstimulering' (high arousal).
Testens varighed: ca. 45 minutter


W:

WAIS er en test til vurdering af kognitive evner hos unge fra alderen 16 år samt voksne. Testen kan give information om begavelsesniveau og læringsprofil. Denne undersøgelse foregår uden forældredeltagelse.
Testens varighed: ca. 60-90 min.

WISC er en test til vurdering af kognitive evner hos børn og unge i alderen 6-16 år. Testen kan give information om begavelsesniveau og læringsprofil.
En del af testen foregår på Ipad. Denne undersøgelse foregår uden forældredeltagelse.
Testens varighed: ca. 60-90 min.